Geplaatst op
Ontdek hier hoe kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) kunnen profiteren van het gebruik van schaalbare CRM-software.
De markt voor bedrijfssoftware is zeer divers en gedifferentieerd, zodat een geschikte oplossing kan worden gevonden voor bedrijven van elke omvang en branche-affiliatie. De betreffende bedrijfsgrootte heeft een aanzienlijke invloed op het behoefteprofiel van een bedrijf voor geschikte software. Kortom, hoe groter de operatie, hoe hoger de eisen voor een software. Het vooroordeel dat bedrijfssoftware alleen zou renderen van een bepaalde bedrijfsgrootte blijft bestaan. In feite zijn het echter meestal kleinere bedrijven die met name kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. In het volgende willen we daarom de rol van CRM-systemen in het midden- en kleinbedrijf (MKB) nader bekijken. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat de afkorting CRM eigenlijk is.
Beheer van klantrelaties
De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor Customer Relationship Management; klantrelatiebeheer of klantenservice. Dit is de consistente oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten enerzijds en de bijbehorende systematische inrichting van alle klantrelatieprocessen anderzijds. CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen de oplossing kunnen ze vervolgens zowel worden gecontroleerd als geoptimaliseerd. Een CRM-software is holistisch georiënteerd en vat de verantwoordelijkheidsgebieden en functies van verschillende toepassingsgebieden samen. Deze omvatten: verkoop, marketing, klantenservice, callcenter, contactbeheer, rapportage, projectbeheer en workflowbeheer.
Modulair ontwerp
Elk bedrijf heeft zijn eigen vereisten voor de respectieve functionele reikwijdte van het systeem. Het midden- en kleinbedrijf (mkb) groeit vaak. Als u CRM-software met een modulaire structuur gebruikt, kunnen eenvoudig extra functies worden toegevoegd. Hetzelfde geldt als bepaalde functies niet meer nodig zijn. In deze gevallen kunnen ze dan eenvoudig worden uitgeschreven.
Schaalbare CRM voor het MKB
Daarnaast moet een CRM software voor het MKB waar mogelijk schaalbaar zijn. De schaalbaarheid van bedrijfssoftware verwijst naar het vermogen om zich aan te passen aan de veranderende eisen van het bedrijf op het gebied van prestaties. Met schaalbare systemen kunnen extra gebruikers en extra opslagcapaciteiten eenvoudig op aanvraag worden geboekt. Ze kunnen ook gemakkelijk worden uitgeschreven. Op deze manier past het systeem zich altijd aan de eisen van het bedrijf aan en kan het mkb optimaal ondersteunen in hun groei.
Bruikbaarheid
Usability is de afgelopen jaren een modewoord geworden in de software-industrie. Gebruiksvriendelijke systemen kunnen intuïtief worden gebruikt zonder dat er een lange introductie nodig is. Tegelijkertijd kan de gebruikersinterface worden gepersonaliseerd, zodat deze kan worden aangepast aan de respectieve vereisten van de individuele gebruiker. Idealiter zouden vooral kleine en middelgrote bedrijven moeten vertrouwen op een softwareoplossing die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Kleinere bedrijven hebben vaak geen eigen IT-afdeling, die zich intensief zou kunnen bezighouden met de eisen van de gebruikers.
Conclusie: Het vinden van de juiste CRM-software voor het MKB
Samenvattend kan gesteld worden dat ook het midden- en kleinbedrijf (mkb) veel baat kan hebben bij het gebruik van CRM-software. Om het volledige potentieel van een bijbehorende bedrijfssoftware te ontvouwen, moet deze schaalbaar, modulair en gebruiksvriendelijk zijn, indien mogelijk.