Geplaatst op
De vier punten die we in deze blog gaan behandelen met je, gaan je zeker helpen om de rotte appels, de slechte restaurants, op je verre reis door Azië eruit te pikken. Dat gaat je veel herrie op de hotelkamer en eventueel een ziekenhuisbezoek schelen. Lees snel verder en doe er je voordeel mee!
Locatie
Je kunt aan de locatie van een restaurant vaak wel zien of het wat is of niet. Natuurlijk is dit lastiger in te schatten wanneer je in het buitenland bent. Dan ziet alles er anders uit en is een waarde toekennen aan bepaalde buurten, straten of huizenblokken veel meer een opgave. Er zijn een aantal regels waar je vanuit kunt gaan in dit geval. Ziet de wijk er onverzorgt uit en ligt deze ver van het centrum? Negen van de tien keer kun je dan beter niet naar een restaurant gaan dat in deze wijk gevestigd is. Wanneer er veel locals in een tent zitten, dan zou je wellicht een poging kunnen wagen eens op de kaart te kijken, of de gerechten in real life te bespieden. Vaak is het wel een goed teken dat er veel locals in een restaurant zitten. Maar doorgaans raden we je aan om naar restaurants te gaan die qua uitstraling in orde zijn en zich bevinden in een goed deel van een specifieke stad.
Interieur/ hygiënecode
Wat voor het exterieur van een restaurant geldt, is ook zeker waar voor het interieur. Een restaurant dat er niet uitziet van binnen, kan nooit veel soeps aan gerechten op tafel zetten. Veel ervaren reizigers maken gebruik van de eenvoudige stelling: dat het toilet van een restaurant een goede indicatie geeft van de hygiëne die er in het establishment betracht wordt. Dit heeft dus direct ook te maken met de hygiënecode die er in de keuken wordt nageleefd. Meestal voorspelt het niet veel goeds voor de keuken als het in de toiletruimte een rotzooi is. Loop dit soort restaurants maar snel voorbij.
We noemen de hygiënecode ook wel eens de HACCP, dit staat voor Hazard Analysis and Critical Control Points. Het hele idee hiervan is dat je de risico´s in kaart brengt die in je eigen bedrijf spelen bij de productie van voedsel.
Bediening
Een van de grootste ergernissen voor gasten die in een restaurant komen eten, is onbeschoft of onprofessioneel personeel. Helaas zien we dit soort ongemotiveerde lieden over de hele wereld in restaurants opduiken. Toch jammer, want mensen betalen vaak een flinke som geld voor gerechten. Hoewel de prijzen in het Verre Oosten toch wel laag liggen. Toch raden we je aan dit punt in gedachten te houden. Het kan in elk land van pas komen.
Fraude
Soms is de horeca net een autogarage, er wordt flink wat af gesjoemeld. Denk bijvoorbeeld aan de prijs van bier die gelijk blijft of zelfs duurder wordt, terwijl de glazen kleiner worden en hun inhoud gemixt met water. Dat kan allemaal heel anders. Laat je niets wijsmaken. Je proeft of het aangelengd is of niet. Misschien is het beter wanneer je gewoon gaat voor een flesje bier, dan weet je ook dat de inhoud vaker kwalitatief hoogstaand is.